افزایش تولیدات گوشت و تخم مرغ در ولایت ننگرهار

وزارت زراعت افغانستان اعلام کرد: به دلیل رجوع مردم به استفاده از محصولات با کیفیت داخلی و حمایت از مرغداران، تولید و فروش محصولات مرغداری در ولایت ننگرهار افزایش یافته است.

افزایش تولیدات گوشت و تخم مرغ در ولایت ننگرهار

مسئولان پروژه  CAR-F وزارت زراعت اعلام کردند که به دلیل رجوع مردم به استفاده از محصولات با کیفیت داخلی و حمایت و تلاش وزارت زراعت از فارمداران، تولید و فروش محصولات مرغداری در ولایت ننگرهار در ربع دوم سال ۲۰۱۶ نسبت به ربع اول آن تقریباً سه ونیم برابر افزایش یافته است.

فارم‌های مرغ نسلی در ولایت ننگرهار در ربع اول سال جاری میلادی 123 هزار تخم قابل القاح تولیده نموده بود که در ربع دوم همین سال این رقم به ۴۳۶هزار بیضه رسیده است که نسبت به ربع اول، چهار برابر افزایش را نشان می دهد، همچنان فارم های تجارتی مرغ گوشتی ننگرهار نیز در ربع اول سال 2016 در حدود 163 هزار قطعه مرغ گوشتی تولید نموده بودند که این رقم در ربع دوم این سال تقریباً به ۵۵۷ هزار قطعه مرغ گوشتی رسیده است.

به همین ترتیب فارم های مرغداری که توسط برنامه کارد-اف وزارت زراعت در ولایت ننگرهار ایجاد شده اند، در ربع دوم سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵ میلیون افغانی درآمد خالص داشته اند که نسبت به ربع اول سال 2016 که  حدود ۶.۲۴ میلیون افغانی بود  دونیم برابر افزایش را نشان می دهد.

مسئولان این پروژه می گویند که بسیاری از این فارمداران کوچک و بزرگ چوچه مرغ های یک روزه را از فارم های ستاک مادری این پروژه درننگرهار بدست آورده و به پرورش مرغ رو آورده اند.

گفته می شود، وزارت زراعت تا کنون هفت فارم مرغ های نسلی، شش فارم چوچه کشی، ۱۲۶ فارم مرغ های گوشتی، 9 فارم تجارتی مرغ های تخمی، ۷۰۸ فارم کوچک مرغداری خانگی، یک فابریکۀ تولید خوراکۀ مرغ، در ولایت ننگرهار ایجاد نموده است.

این فارم ها می توانند سالانه ۵۳ میلیون بیضه تخم مرغ، ۱۰.۸ میلیون  چوچه یکروزه، ۳.۶ میلیون قطعه مرغ گوشتی و ۳۱ هزار متریک تُن خوراکۀ مرغ را تولید نمایند.

روزنامه افغانستان نوشت: وابستگی بیش از حد به واردات محصولات مرغداری مفاد تولیدات داخلی را کاهش داده؛ مصوونیت غذایی، حفظ الصحه سکتور مرغداری و صحت انسانی را نیز در معرض خطرات زیادی قرار داده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.