پاکستان به دنبال گسترش روابط تجاری با آمریکا است

مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفت: کمک مالی آمریکا به پاکستان یک کمک بلاعوض نیست و در واقع سرمایه‌گذاری برای تقویت روابط ۲ کشور است با این وجود به دنبال گسترش تجارت با این کشور هستیم.

«سرتاج عزیز» مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان در سخنرانی برای اعضای مجلس سنا اظهار داشت: مخالفت برخی اعضای کنگره آمریکا با اسلام‌آباد نشان دهده سیاست کلی این کشور نیست.

به گزارش رادیو پاکستان،‌ وی افزود: کمک مالی آمریکا به پاکستان یک کمک بلاعوض نیست و در واقع سرمایه‌گذاری برای تقویت روابط دو کشور است.

عزیز گفت: سعی داریم به جای دریافت کمک از آمریکا تجارت با این کشور را گسترش دهیم.

وی افزود: کنگره آمریکا درخواست قطع کمک مالی به پاکستان را تصویب نکرده است اما اسلام‌آباد تلاش می‌کند به جای توقع کمک مالی از واشنگتن تجارت با این کشور را گسترش دهد.

سرتاج عزیز تأکید کرد: وزارت امور خارجه آمریکا به وضوح این موضوع را تأیید می‌کند که پاکستان در نابودی مخفی‌گاه‌های تروریست‌ها پیشرفت خوبی داشته و در مبارزه با تروریسم تلاش زیادی داشته است.

عزیز گفت: در سفر اخیر به آمریکا سناتورجان‌کری اعتراف کرد که عملکرد پاکستان خیلی بهتر شده است.

وی افزود: در تلاش هستیم روابط خود را با آمریکا بهتر و نقشه‌های لابی مخالف پاکستان در این کشور را خنثی کنیم.

سرتاج عزیز گفت: کنگره آمریکا به دنبال برقراری امنیت در افغانستان است اما با این وجود برخی لابی‌های مخالف در این مسیر سنگ اندازی می‌کنند.

عزیز تأکید کرد: افغانستان یکی از موارد مهمی است که پاکستان و آمریکا در این زمینه همکاری می‌کنند و امنیت در این کشور منافع مشترک واشنگتن و اسلام‌آباد را به دنبال دارد.

کنگره آمریکا با رد اعتراضات دولت درباره توقف کمک مالی به پاکستان اعلام کرد کمک مالی و نظامی به اسلام‌آباد مشروط خواهد بود.

مجلس سنای آمریکا با ابراز ناامیدی از پاکستان به دلیل انجام ندادن اقدامات لازم علیه گروه تروریستی شبکه حقانی، مطابق با لایحه اختیارات دفاع ملی واشنگتن برای سال مالی 2016 کاهش بودجه اسلام آباد به 602 میلیون دلار را تصویب کرد.

از بین 227 عضو کنگره آمریکا، 147 نفر به لایحه توقف کمک مالی و نظامی به پاکستان در صورت عمل نشدن شروط  آمریکا توسط این کشور رای مثبت دادند.

 بر اساس این گزارش 450 میلیون دلار کمک مالی پاکستان به آمریکا تا زمان اقدام جدی این کشور علیه شبکه حقانی متوقف خواهد شد.

 در حال حاضر  پاکستان باید با پرداخت 700 میلیون دلار 8 جنگنده‌ اف 16 را از آمریکا خریداری کند و واشنگتن حاضر نیست در این زمینه به پاکستان یارانه پرداخت کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که قائم‌مقام وزارت دفاع پاکستان چندی پیش گفته بود آمریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تا پایان سال 2016 ادامه می‌دهد.

آمریکا از سال 2001 برای همکاری در جنگ افغانستان مبلغی را تحت عنوان سی اس اف به پاکستان پرداخت می‌کند و تاکنون 13 میلیارد دلار تحت همین عنوان به اسلام‌آباد پرداخت داشته است.

در سال 2014 بعد از خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار بود کمک‌های مالی این کشور به پاکستان متوقف شود اما این کمک‌ها به مدت یک سال تمدید شد.

در همین حال، یک مقام امنیتی پاکستان گفت: علت عدم علاقمندی آمریکا برای ادامه کمک مالی به پاکستان تغییر سیاست‌های این کشور درباره مبارزه با داعش در منطقه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.