اولاند: همکاری بروکسل با کشورهای بالکان افزایش می یابد

رئیس جمهور فرانسه از افزایش همکاری میان اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان خبر داد.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار با تعدادی از سران کشورهای حوزه بالکان در پاریس به خبرنگاران گفت: این نشست در حالی برگزار شد که مردم انگلیس تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفتند.

پرسش این است که آیا تردید به وجود آمده پس از این رای گیری چشم انداز اروپایی را که به کشورهای حوزه بالکان پیشنهاد شده است، تغییر خواهد داد؟ چون برخی از این کشورها هم اکنون عضو اتحادیه اروپا هستند و برخی دیگر عضو آن نیستند. در نتیجه مهم بود که صریحاً دوباره تاکید شود تصمیم انگلیس به هیچ وجه تعهدات اتخاذ شده در قبال کشورهای منطقه بالکان را زیر سوال نخواهد برد.

اولاند در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در پاریس تصمیم های مهمی برای کشورهای حوزه بالکان و تقویت همکاری منطقه ای گرفته شد که در اینجا به دو مورد اشاره می کنم. نخست توافق بر سر (ایجاد) دفتر منطقه ای بالکان برای همکاری میان جوانان و مورد دوم نیز (اجرای) طرح های زیربنایی ارتباطی در زمینه حمل و نقل و انرژی است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین اظهار داشت: در نشست پاریس به موضوعات دشواری همچون مسئله مهاجران و پناهجویان نیز پرداخته شد. کشورهای حوزه بالکان تلاش های قابل توجهی برای استقبال از پناهجویان انجام داده اند که در اینجا می خواهم از آنها تشکر کنم. اروپا و کشورهای حوزه بالکان تصمیماتی برای مدیریت این روند اتخاذ کرده اند که از جمله می توان به نظارت بهتر بر مرزها و مبارزه با شبکه های قاچاق (انسان)  اشاره کرد.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم از پناهجویان استقبال و همزمان با مهاجرت (غیرقانونی) مبارزه کنیم باید مقرارتی داشته باشیم و باید به آنها احترام گذاشته شود. این مقرارت باید مشترک باشد و با هم آنها را تعریف کنیم. ما وظیفه نظارت بر مرزها را داریم. منظور مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مرزهای حوزه بالکان است. باید با هم ضد قاچاقچیان اقدام کنیم. همچنین باید کاری کنیم که کشورهای حوزه بالکان بر اتباع خود نظارت داشته باشند و از مهاجرت آنان جلوگیری کنند. این یکی از تعهداتی است که در اینجا داده شد.

اولاند در ادامه سخنانش عنوان کرد: دومین چالش پیش روی ما مبارزه با تروریسم است. در اینجا نیز به همکاری با هم نیاز داریم. چون اگر یک کشور خطا کند، امکان دارد امنیت همه به خطر بیفتد. نشست امروز این امکان را فراهم آورد تا سیاست ها به خصوص در زمینه امنیتی و کارهای اطلاعاتی به یکدیگر نزدیک شود. همچنین تجارب خود را در زمینه مقابله با افراط گرایی و مقابله با عزیمت مبارزان مبادله کردیم. این نیز یکی از دغدغه های مشترک ماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.