دیدار اردوغان و امیر قطر درباره بحران‌های خاورمیانه

رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با امیر قطر در استانبول با وی درباره آخرین تحولات خاورمیانه به ویژه بحران‌های سوریه، لیبی، یمن و اوضاع عراق گفتگو کردند.

 به نقل از  پایگاه خبری الفجر، در جریان این دیدار دو طرف به تبادل نظر در مورد مسائل مهم و تحولات منطقه‌ای و بین المللی و در راس آنها مساله فلسطین، سوریه، یمن، تحولات لیبی و عراق و همچنین بررسی اقدامات دو کشور در زمینه مبارزه با " تروریسم" و تحقق امنیت و صلح در منطقه و کل جهان پرداختند.

طبق بیانیه‌ای که پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در استانبول از سوی خبرگزاری رسمی قطر منتشر شد،  در این دیدار اعضای هیات همراه امیر قطر و از طرف ترکیه برخی از وزرا و مسئولان برجسته این کشور حضور داشتند.

این سومین سفر امیر قطر به ترکیه طی پنج ماه گذشته است.

وی ماه آوریل گذشته جهت شرکت در کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول به ترکیه سفر کرد. در 12 فوریه گذشته نیز امیر قطر کنفرانسی با رئیس جمهور ترکیه داشت و طی آن دو طرف به بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان به ویژه تحولات سوریه پرداختند.

ترکیه و قطر مواضع نزدیکی در قبال بیشتر مسائل منطقه از جمله حمایت از اخوان المسلمین و پشتیبانی گسترده از گروههای تندرو در سوریه دارند و همزمانی سفر امیر قطر به ترکیه با موضع گیری‌های دو کشور در قبال حکم اخیر دادگاه قاهره علیه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر در پرونده جاسوسی برای قطر  ممکن است انگیزه سفر ناگهانی امیر قطر به ترکیه را تبیین کند.

پیشتر وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای نسبت به صدور حکم مذکور علیه مرسی ابراز نگرانی کرده و ضمن محکومیت این حکم اعلام کرد حکم مذکور هرگز موجب تحقق صلح و ثبات در مصر نخواهد شد. وزارت خارجه قطر نیز روز شنبه در بیانیه‌ای درج نام این کشور در پرونده اتهامات محمد مرسی را محکوم کرد و حکم صادره را عاری از صحت خواند. در مقابل وزارت خارجه مصر نیز در واکنش به بیانیه مذکور ضمن رد این اعتراض دوحه را به دشمنی با دولت و مرم مصر متهم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.