توتاپ؛ محور گفتگوهای رهبران حکومت با اعضای شورای ملی

در نشست مشورتی رهبران حکومت وحدت ملی با اعضای شورای ملی؛ تغییر مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ موسوم به "توتاپ" از محورهای اصلی بحث و گفتگوی این نشست بوده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشرخبرنامه ای گفته است که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی روز یکشنبه با هیات رهبری و اعضای شورای ملی در نشست مشورتی داشته اند.
در این نشست که در ارگ برگزار شده؛ ابتدا داکتر عبدالله گفته است که حکومت در شرایط دشوار گام های بزرگی در راستای دفاع از کشور، تامین امنیت و ثبات، اصلاحات و رفاه برداشته است.
وی افزوده که سه سال قبل کابینه افغانستان سالنگ را مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت تعیین نموده بود و حال کمیسیونی تمام اسناد این پروژه را بررسی خواهد کرد.
رییس اجرایی، ابراز آرزومندی کرد که این بررسی در روشنایی قانون و امکانات موجود تمام سوالات و خواست های مردم را حل خواهد کرد.
داکتر عبدالله بیان داشته است: " عزت و ترقی افغانستان در وحدت ملی ما نهفته است و وحدت در شعار نه بلکه در عمل مستحکم می گردد".
در همین حال؛ آقای غنی نیز برای موفقیت کنفرانس های وارسا و بروکسل باید اعتماد سرتاسری سیاسی ایجاد شود و به وجود آوردن این فضا وظیفه تاریخی شورای ملی است.
وی، برای مبارزه با فساد به برنامه همه جانبه و سرتاسری تاکید کرد و گفته است که بدون آن اعتماد ملت و جامعه بین المللی جلب نمی گردد.
رییس جمهور گفته است: " به ۱۰ ولایت که در سال های اخیر توجه کمتر صورت گرفته است، می خواهم که مسوولیت و وکالت خاص آنها را برای من واگذار کنید، این طور نمی شود که در قرن های مختلف زندگی کنیم، ما باید همه اصولی فکر نماییم".
آقای غنی افزوده است: " ما پروژه ها را از کاغذ به مرحله تطبیق رسانیدیم، اساس تاپی را گذاشتیم، پروژه کاسا ۱۰۰۰ افتتاح گردید، چند روز بعد من با صدراعظم هند و رییس جمهور ایران قرارداد چابهار را به امضا می رسانم. به ترکمنستان قناعت دادیم که از طریق هرات به قندهار و هرات یک لین جدید برق تمدید گردد. در ماه عقرب سال روان خط آهن ترکمنستان با آقینه وصل خواهد شد و از آنجا آنرا به شیرخان بندر امتداد خواهیم داد".
وی خاطر نشان ساخت که افغانستان با پنج کشور دیگر به این نتیجه رسیده که راه ابریشم تنها از آسیای مرکزی نگذرد؛ بلکه از مسیر افغانستان به ترکمنستان و همچنین با ایران و چین وصل گردد.
آقای غنی درباره خط برق توتاپ نیز گفته است: " فیصله انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سه سال قبل از سوی کابینه افغانستان صورت گرفته بود. در آن زمان به اساس پیشنهاد اسماعیل خان و منظوری مرحوم مارشال فهیم، هیات های موظف مسیر انتقال آنرا سالنگ تعیین کردند".
وی گفت: " تمام فیصله های کابینه را مشاهده کنید که برق وعده شده به بامیان از پنج میگاوات بیشتر نبوده است و ما به اساس طرح جدید ۳۰۰ میگاوات برق به بامیان می دهیم؛ به اساس پلان قبلی برای بامیان در سال ۲۰۲۲ برق تامین می گردید، مگر ما همزمان با انقال برق از مسیر سالنگ، برای بامیان برق بیشتر و مطمئن تر تامین خواهیم کرد".
در این نشست روسای مجلسین شورای ملی و هیات رهبری و اعضای شورای ملی، از طرح ایجاد کمیسیون بررسی انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت استقبال کردند و خاطر نشان نمودند که در مطابقت به قانون اساسی خواهان تامین عدالت و انکشاف متوازن می باشند.
در این نشست عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان هماهنگی میان سه قوه را مهم دانسته و به نمایندگی از مجلس نمایندگان حمایت خویش را از برنامه ها و پروژه های ملی حکومت اعلام کرد و افزود که تقابل در برابر برنامه های ملی، مردود است.
آقای ابراهیمی گفته است: " برنامه های انکشافی بخاطر ترقی کشور و رفاه مردم است و ما خواهان تحول مثبت در این عرصه هستیم. وی افزود که برنامه ها و پروژه های ملی باید به اساس احکام قانون اساسی به صورت عادلانه تطبیق گردد".
وی افزود: " ما برعلاوه تطبیق برنامه های انکشافی، وحدت مردم افغانستان را می خواهیم و از معترضان خواست تا از ممانعت انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت دست بردارند و بر اساس قانون، منطق و امکانات به راه حل های مناسب برسند".
فضل هادی مسلمیار رییس مجلس بزرگان نیز گفته است که موقف مجلس سنا در رابطه به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت واضح است، سنا انتقال این برق را از مسیر تعیین شده می خواهد و همچنان خواهان انکشاف متوازن می باشد.
وی تصریح نموده است که شماری از بزرگان سیاسی به بزرگان قومی مبدل شده اند و آنها می خواهند که جوانان و احزاب خویش را منحصر سازند و اینگونه رفتار ظلم در برابر قوم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.