افغانستان خواهان افزایش همکاری های نظامی با چک شد

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور با بوهوسلاف سوبوتکا نخست وزیر جمهوری چک و هیات همراه وی در کابل دیدار کرد.

در این دیدار، هر دو جانب در خصوص گسترش و تحکیم روابط و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
آقای غنی از همکاری‌های جمهوری چک در بخش‌های امنیتی و بازسازی برای افغانستان قدردانی نموده و نیز از قربانی‌های نیروهای آن کشور در چوکات آیساف طی سال های گذشته در افغانستان، ستایش کرده است.
وی، روابط افغانستان و جمهوری چک را تاریخی خوانده، گفته است که نیروهای جمهوری چک در افغانستان در زمینه‌های بازسازی و تامین امنیت فعالیت‌های ارزندۀ داشته اند.
آقای غنی با اشاره به اهمیت نشست‌های وارسا و بروکسل بیان داشت که حکومت افغانستان در این نشست‌ها با برنامه و دستآورد اشتراک خواهد کرد و این اطمینان وجود دارد که کشورهای اشتراک کننده به شمول چک از موقف افغانستان حمایت خواهند کرد.
او بیان داشت: " ما با تروریزم منطقوی و بین المللی مواجه هستیم و این خطر با توجه به حملات اخیر در کشورهای فرانسه، بلجیم و ترکیه، از سوی کشورهای منطقه و جهان باید جدی گرفته شود".
آقای غنی از نخست وزیر چک خواسته که تجار و سرمایه گذاران آن کشور را تشویق نماید تا در بخش‌های تجارت، زیربنایی و شهرسازی در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.
وی گفته است که تاجران افغان آماده هستند، تا در این راستا با تجار و سرمایه گذاران چک همکاری کنند.
رییس جمهور همچنین از نخست وزیر چک تقاضا نموده که در زمینۀ ترمیم هلیکوپترها با نیروهای هوایی افغانستان همکاری نموده و یک تیم تخنیکی را در این زمینه به افغانستان اعزام نماید.
در همین حال؛ نخست وزیر چک، از سفرش به کابل ابراز خرسندی نموده و از ادامه همکاری‌های کشورش در بخش‌های نظامی و بازسازی به افغانستان اطمینان داد.
وی گفته است که بخاطر همکاری بیشتر میان چک و افغانستان، قونسلگری این کشور بزودی در شهر مزار شریف افتتاح خواهد شد.
آقای سوبوتکا اظهار داشت که کشورش در بخش آموزش خلبان های افغان به همکاری‌های خود ادامه می دهد و سطح آموزش آنانرا از ۵۰ تن به ۱۰۰ تن افزایش خواهد داد.
وی خاطر نشان کرد که به زودی هیاتی از وزارت دفاع جمهوری چک به کابل سفر خواهد کرد و در رابطه به مسایل امنیتی و همکاری‌های مشترک با مقامات افغان بحث و تبادل نظر خواهد نمود.
نخست وزیر چک از آقای غنی دعوت نموده که به جمهوری چک سفر نماید و آقای غنی این دعوت را پذیرفته و خاطر نشان نموده که در یک فرصت مناسب به آن کشور سفر خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.