پوتین: روابط روسیه و هند تحت تاثیر مسائل روز قرار نمی‌گیرد

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که روابط این کشور با هند هرگز تحت تاثیر عوامل سیاسی روز قرار نداشته و مشارکت راهبردی بین روسیه و هند چنان ارتقاء یافته که به مرحله تولید مشترک تجهیزات و فناوری‌های نظامی رسیده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است که روابط این کشور با هند هرگز تحت تاثیر عوامل مختلف در مسائل روز بین المللی قرار نداشته و توسعه روابط دوجانبه با دولت جدید هند نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

طبق اطلاعات خبرگزاری «نووستی»، پوتین در آستانه سفر رسمی خود به دهلی که در تاریخ 11 دسامبر (20 آذرماه) و به دعوت «نارندرا مودی» نخست وزیر جدید هند صورت می‌گیرد، در یک مصاحبه کتبی با خبرگزاری « PTI » هند، با تاکید بر این مسئله بعنوان نمونه امضای سند مشارکت راهبردی بین روسیه و هند را مثال زد که در سال 2000 به امضاء رسید و افزود: «اکنون 14 سال از این مسئله می‌گذرد و سطح روابط بین مسکو و دهلی همچنان در حال توسعه است، چرا که این مسئله بطور کامل پاسخگوی منافع ملی هر دو کشور است ».

ولادیمیر پوتین ابراز اطمینان نمود که دولت جدید هند نیز به توسعه تماس‌های دوجانبه با روسیه در تمامی سطوح ادامه خواهد داد. البته به گفته وی، برای افزایش مبادلات بازرگانی با هند نیز نیاز است تا همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های بازرگانی، انرژی، نظامی-فنی، تحقیقات فضایی و هواپیمایی و دیگر عرصه‌ها همچنان فعالتر شود.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که دو کشور به مرحله ای از روابط رسیده است که بطور مشترک به طرح ریزی و تولید تجهیزات و فناوری‌های نظامی می‌پردازند که چنین همکاری در نوع خود بسیار کم نظیر است.

وی افزود: «هند شریکی کاملا قابل اطمینان برای روسیه است و سطح بالای مشارکت و اعتماد متقابل بین دو کشور باعث آغاز این مرحله از همکاری‌های نظامی شده است».

پوتین همچنین یادآور شد که امکان ارسال گاز روسیه به هند از طریق خط لوله فعلا در حال بررسی مقرون به صرفه بودن آن است. سران دو کشور در اکتبر سال 2013 در خصوص ایجاد گروه تحقیق برای بررسی ترانزیت مستقیم گاز روسیه به هند از طریق ایجاد یک خط لوله به توافق رسیده بودند.

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال یادآور شد که این کشور قصد دارد نقش خاصی در ارسال انرژی به قاره آسیا ایفاء کند.

وی گفت: «بطور مرسوم روسیه تامین کننده انرژی کشورهای اروپایی بود، ولی نیازهای اروپا در حال کاهش است و از لحاظ سیاسی هم خطر ترانزیت انرژی به این قاره هم در حال افزایش است. به همین دلیل مسلما ما به متنوع سازی جهت گیری خود در ارسال انرژی به سمت شرق و با توجه به نیازهای رو به رشد در آسیا علاقه مند هستیم».

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.