گلزنترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال جهان کیست؟

در بازی فوتبال، همه از مدافع تا مهاجم جز دروازه بان میتوانند گلزنی کنند فوتبالدوستان حرفه ای میدانند که برخی معدود دروازه بان ها مانند ینس لمان آلمانی برخی اوقات گلزنی کردند.
خوزه لوئیس چیلاورت پاراگوئه‌ای به جز پاس گل‌هایی که داده با 67 گل رکورددار گلزنی برای یک دروازه بان است و به طور حتم فوتبالدوستان به یاد دارند گه چیلاورت چطور فرانسه قهرمان جام جهانی 1998 را در خاک خود  در مرحله یک هشتم نهایی دچار دردسر کرد.


خوزه لوئیس چیلاورت (José Luis Chilavert)یکی از مشهورترین پنالتی گیرترین تاریخ فوتبال جهان است و هیچگاه به پیشنهادات باشگاه های بزرگ اروپایی پاسخ مثبت نداد.

وی محبوبترین شخصیت تاریخ پاراگوئه است.


چیلاورت در 27 ژوئیه 1965در شهر لوکه پاراگوئه به دنیا امد و با 1.90 متر قد، قامت مناسبی برای دروازه بانی داشت. چیلاورت در زدن ضربات ازاد و به ثمر رساندن پنالتی تبحر خاصی داشت کما اینکه در بازی برابر فرانسه با شجاعت از دروازه بیرون امد و بارتز را با ضربات ازاد خود دچار دردسر کرد.

خوزه لوئیس 17 ساله به تیم شهر خود یعنی اسپورتینگ لوکه در سال 1982 میپیوندد و طی 2 سال فوق العاده عمل میکند تا به تیم بزرگ این کشور یعنی سن لورنزو بپیونند .

نکته جالب که از 17 تا 20 سالگی در لیگ پاراگوئه 5 گل هم به ثمر میرساند و پس از ان به تیم رئال زاراگوزا اسپانیا می‌رود و از سال 1988 تا 1991 طی 90 بازی 1 گل به ثمر میرساند تا نظر سرمربی وقت تیم ملی پاراگوئه نیز جلب شود.


در آن زمان بار دیگر چیلاورت به فوتبال امریکای لاتین باز میگردد و به ورلز سارسفیلد ارژانتین ملحق میشود و طی 10 سال تا 2001 در 348 بازی 48 گل به ثمر میرساند تا اماری به مانند یک مهاجم ارائه دهد و در تاریخ فوتبال این باشگاه اسطوره شود .

چیلاورت که 3 بار از سوی فیفا برترین دروازه بان انتخاب شده مهارت خاصی در دفع ضربات پنالتی داشت و تمامی مهاجمان با ترس به وی پنالتی میزدند. چیلاورت از سال 1989 تا 2009 در 74 بازی ملی 8 گل به ثمر رساند و در تیم منتخب جام جهانی 1998 قرار گرفت.


با وجود پیشنهاد لاتزیو و حتی رئال مادرید، وی به طور عجیبی به استراسبورگ فرانسه میپوندد و در سال 2003 باز هم با امریکای لاتین و پنارول اروگوئه باز میگردد. وی از سوی مجله اکیپ ایده ال ترین دروازه بان امریکای لاتین انتخاب شد و هیچ گاه به مربیگری فکر نکرد.

وی تنها دروازه بانی است که هت تریک کرده و این امر با 3 گل وی در جام لیبرتادورس محقق میشود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.