لاوروف: شیوه مبارزه آمریکا با داعش اشتباه است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: شیوه مبارزه آمریکا با گروه تروریستی داعش با تکیه بر نیروی خود و معدود متحدانش در این مساله مهم جهانی، اشتباه است.

 به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز دوشنبه گفت: آمریکا مدت طولانی از مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه خودداری کرد و علت این امر را مبارزه این گروه ها با حکومت بشار اسد برای سرنگونی آن عنوان کرد.

وی افزود: آمریکا فقط پس از آن که تروریست های داعش یک تبعه این کشور را بطور علنی و وحشیانه به قتل رساندند مبارزه با گروه داعش را شروع کرد، در حالی که ما پیشتر به مقامهای آمریکایی متذکر شده بودیم که با تروریست هایی که با حکومت سوریه مبارزه می کنند حتی به صورت موقت هم نمی توان همراهی و همکاری کرد.

لاوروف ادامه داد: ''به هر حال واشنگتن به داعش اعلام جنگ داد و بلافاصله شروع به تشکیل ائتلافی علیه این گروه تروریستی کرد.

'' مقامهای آمریکایی به خوبی می دانند که از نظر سیاسی به تنهایی نمی توان با تروریست های داعش مبارزه کرد و از نظر نظامی هم مشکلاتی بروز می کند. برای این منظور باید حداکثر کشورها را در ائتلاف علیه تروریست ها گرد آورد''.

لاوروف افزود: آمریکا باید برای مبارزه با داعش به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه و با دولت سوریه که از مدتها پیش به گروه های تروریستی اعلام جنگ کرده است، در این زمینه همکاری می کرد، اما آمریکا بدون طی این مراحل اقدام کرد و این رفتار به اقدامات ضدتروریستی آنها در سوریه مشروعیت نمی دهد.

مقامهای روسیه بارها از شیوه مبارزه آمریکا با تروریست ها انتقاد کرده آن را نمونه بارز سیاست معیارهای دوگانه خوانده اند که واشنگتن در سطح بین المللی دنبال می کند.

وزیر امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود حملات هوایی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در سوریه غیر قانونی است، زیرا بدون تایید یا همکاری دمشق انجام شده است.

لاوروف گفته بود بیرون راندن و نفی وجود مقامات سوریه از این درگیری که در کشور آنها در حال وقوع است، نه تنها برخلاف قوانین بین المللی است بلکه کارآمدی و نتیجه بخش بودن تلاش ها را کاهش می دهد.

''یوگنی پریماکف'' نخست وزیر اسبق روسیه هم شنبه گذشته گفت: آمریکا به تنهایی قادر به مقابله و مبارزه موثر با گروه تروریستی داعش نیست و باید با جامعه جهانی در این مورد همکاری کند.

پریماکف با بیان این که تروریست های گروه داعش مقادیر بزرگی سلاح و منابع نفتی و پول به دست آورده اند و به کمک هیچ کشوری نیازی ندارند، افزود: تاکنون هیچ گروه تروریستی به اندازه داعش قدرت به دست نیاورده بود و به همین دلیل به تنهایی نمی توان بر آن غلبه کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.