حمل‌ونقل عمومی ازبک‌ها به زبان آمار و تصویر

در نظر گرفتن جرائم سنگین مالی در برخورد با متخلفین رانندگی و استفاده گسترده مردم از وسایل نقلیه عمومی از جمله ویژگی‌های حوزه حمل‌ونقل در ازبکستان است.
شهر «تاشکند» دارای زیرساختارهای حمل‌ونقلی مجهز بوده و وسایل نقلیه عمومی مدرن در این شهر در امر جابجایی مسافران به مقصدشان از استقبال خوبی برخوردار هستند.

وسایل نقلیه عمومی شهر تاشکند شامل اتوبوس، تراموا، تاکسی، تاکسی خطی و مترو است که در حال حاضر مسافران شهر تاشکند توسط اتحادیه «خدمات حمل‌ونقل شهری» جابه‌جا می‌شوند.

این اتحادیه شامل 140 مسیر اتوبوس شهری، 45 مسیر تاکسی خطی، هشت مسیر تراموا و 3 خط مترو با 29 ایستگاه است.

با این خدمات روزانه بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر مسافر در شهر تردد می‌کنند که 75 درصد آنها توسط اتوبوس‌ جابه‌جا می‌شوند.

براساس آمار سال 2012، حجم انتقال مسافران در شهر تاشکند بدون احتساب تاکسی‌های خطی 485 میلیون و 800 هزار مسافر بوده و با احتساب تاکسی خطی 515 میلیون و 500 هزار نفر مسافر بوده است.

همچنین براساس آمار سال 2013، حجم انتقال مسافران در شهر تاشکند به 488 میلیون و 400 هزار نفر مسافر افزایش یافته است.

این درحالی است که هم‌اکنون در شهر تاشکند با احتساب 65 ترمینال، بیش از 2 هزار ایستگاه اتوبوس وجود دارد که روزانه به طور متوسط یک هزار و 380 دستگاه اتوبوس (تعداد کل اتوبوس‌ها یک هزار و 500 دستگاه است) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش از 10 سال است که ازبکستان از اتوبوس‌های آلمانی «مرسدس‌بنز» بهره‌برداری می‌کند و این کشور در سال 2013 نیز برای بالا بردن سطح ارائه خدمات وسایل نقلیه عمومی برای مسافران 100 دستگاه اتوبوس نوع مذکور با قطعات برای تعمیر آنها به ارزش 14 میلیون یورو خریداری کرده که هزینه خریداری این اتوبوس‌ها توسط بنیاد توسعه و بازسازی ازبکستان تأمین شده است.

مقامات شهر تاشکند به منظور افزایش کیفیت ارائه خدمات وسایل نقلیه عمومی از سال جاری اقدام به نصب سیستم «GPS» بر روی اتوبوس‌های شهری کردند که تاکنون 95 دستگاه اتوبوس به چنین سیستمی مجهز و انجام بقیه این طرح تا پایان سال 2014 برنامه‌ریزی شده است.

در حال حاضر قیمت بلیط اتوبوس، ترموا و مترو در شهر تاشکند به پول ازبکی یک هزار صوم است (یک دلار به نرخ دولتی برابر 2324 صوم است).

همچنین قیمت بلیط تاکسی‌های خطی (مینی‌بوس) نیز از یک هزار و 500 صوم تا 2 هزار صوم و کرایه تاکسی‌ها نیز به ازای هر 10 کیلومتر از 2.5 تا چهار دلار است ضمن آنکه دولت ازبکستان برای بالا بردن سطح ارائه خدمات و فراهم آوردن شرایط و تسهیلات مناسب برای مسافران در سال‌های اخیر تعداد خودروهای تاکسی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده است.

این مسأله درحالی است که همزمان با تاکسی‌های دولتی، تاکسی‌های خصوصی نیز در شهر تاشکند به طور گسترده اما غیرقانونی فعالیت دارند که با توجه به وسعت شهر، ترافیک چندانی در پایتخت ازبکستان به چشم نمی‌خورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.