کمیسیون شکایات آماده همکاری با جان کری است

ما قبلاً تصمیم گرفته بودیم برای تامین شفافیت پروسه و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، آرای 7 ولایت را مورد بررسی کلی قرار دهیم

در حالی که بن بست انتخاباتی افغانستان با میانجیگری امریکا و سازمان ملل پایان یافت دو نامزد توافق کردند کل آرا مورد بازرسی و بازشماری قرار گیرد. همچنین آن ها با درنظرداشت منافع ملی و تداوم ثبات و امنیت کشور تعهد کردند که پس از تفتیش آرا، حکومت وحدت ملی را ایجاد نمایند. این توافق باعث دلگرمی و آرامش خاطر مردم افغانستان شد. آیا کمیسیون های انتخاباتی نقشی در پروسه ی جدید خواهند داشت؟

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون سمع شکایات در نشست خبری گفت: ما آمادگی داریم تا در بخش بررسی شکایت های انتخاباتی همه ی تشویش ها را رفع نماییم تا به شکل عادلانه رسیدگی صورت بگیرد. هرچند که با تلاش های ما نامزد معترض به پروسه بازنگشت ولی امروز خوشحالیم که خواست همه ی مردم افغانستان با میانجی گری وزیر خارجه ی کشور دوست ما امریکا عملی و این موضوع ختم به خیر شد.

وی افزود: در نتیجه ی توافق، هر دو نامزد در جریان شمارش و تفتیش آرا به پروسه باز می گردند. انشاالله نتیجه ی این تفتیش ها به خیر مردم افغانستان باشد. کمیسیون شکایات انتخاباتی به عنوان اداره ی تامین کننده ی شفافیت و عدالت انتخاباتی از هر اقدامی که باعث تامین شفافیت و رضایت انتخاباتی شود استقبال می کند و در بخش خود آماده ی هر گونه همکاری است.

محسنی اظهار داشت: ما مطابق قانون بر روند انتقال صندوق های رای به مرکز نظارت خواهیم کرد. کمیسیون انتخابات مطابق ماده 58 قانون انتخابات در این مرحله نیز وظیفه ی خودرا به پیش خواهد برد. طبیعی است هر گونه نارضایتی و مشکل که در این پروسه باشد توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی و پس از ختم تفتیش ها رسیدگی خواهد شد و مطابق قانون، فیصله ی نهایی بازشماری ها از صلاحیت های اختصاصی کمیسیون شکایت های انتخاباتی است. ما تطبیق این پروسه را زیر نظارت ناظران ملی و بین المللی، سازمان ملل متحد، ناظران و نمایندگان نامزدان محترم خواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون سمع شکایات گفت: ما قبلاً تصمیم گرفته بودیم برای تامین شفافیت پروسه و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، آرای 7 ولایت را مورد بررسی کلی قرار دهیم ولی اکنون که این موضوع به کل آرا تسری پیدا کرده است بهتر است ناظران نامزدان با دقت بیشتری پروسه را نظارت کنند.

رسیدگی به شکایت ها و تفتیش آرا زیر نظر نمایندگان ملی و بین المللی و سازمان ملل و همچنین ناظرین دو نامزد مورد قبول ما است ولی ما باید نتیجه ی آن را ببینیم. اگر اسناد و شواهدی در اختیار داشته باشیم که آرای برآمده از تفتیش ها باید باطل گردد در حوزه ی صلاحیت خود آن را اعمال خواهیم کرد.

نادر محسنی تصریح کرد: کمیسیون شکایات انتخاباتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هیچ عملکرد نادرستی نداشته که مورد اعتراض واقع شود. وظیفه ی کمیسیون شکایات تامین شفافیت انتخابات و تفکیک آرای پاک از ناپاک است. وقتی دو نامزد ریاست جمهوری با میانجی گری سازمان ملل ووزیرخارجه ی امریکا به توافق می رسند در واقع کار کمیسیون انتخاباتی را آسان تر ساخته اند. این توافق باعث تطبیق بیشتر کار کمیسیون انتخاباتی شده است. هیچ سند و مدرکی حاکی از بیطرف نبودن کمیسیون شکایات وجود ندارد. این کمیسیون هیچ گاه عملکردی نداشته که موجب بی اعتمادی یکی از دو طرف انتخاباتی شده باشد.

به باور وی اگر کمیسیون های انتخاباتی از پروسه بیرون کشیده شوند مشروعیتی برای انتخابات باقی نمی ماند. کمیسیون شکایات همواره از عملکرد کارمندان و اعضای کمیسیون انتخاباتی انتقاد داشت و بارها آن را از تریبون های رسانه ها اعلام کرد. یکی از نامزدان ریاست جمهوری به عملکرد کمیسیون انتخابات اعتراض داشت و اسناد و شواهدی را مبنی بر دست داشتن مقامات کمیسیون انتخابات ارایه داد. متاسفانه کمیسیون انتخابات خواسته یا ناخواسته موجب بی باوری یکی از نامزدان ریاست جمهوری به پروسه شد.

محسنی در مورد رسیدگی به شکایت های انتخابات شورای ولایتی گفت: هنوز در یکی دو ولایت کار ما به پایان نرسیده است. با ختم کار، فیصله ی خود را روی شورای ولایتی اعلام خواهیم کرد. ما آرای کل شورای ولایتی را مورد بازشماری قرار می دهیم. این بازشماری در ولایتی با تعداد نفوس کم به پایان رسیده است و در ولایت هایی که نفوس و میزان شکایت بیشتری دارند، بازشماری همچنان ادامه دارد.

نادر محسنی ابراز امیدواری کرد که روند تفتیش آرا توسط ناظرین بین المللی و نمایندگان نامزدان محترم ریاست جمهوری قناعت دو طرف را حاصل کند.

وی خاطرنشان ساخت: سازمان ملل در قسمت تکنیکی به این پروسه کمک می کند و همچنین نظارت دقیقی از پیشرفت درست این پروسه خواهد داشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.