جاپان و یونیسف در بامیان، دایکندی و غور ۷۰ مکتب می‌سازند

مسئولان اداره یونیسف اعلام کردند که با کمک مالی کشور جاپان در سال جاری میلادی در ولسوالی‌های ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور ۷۰ ساختمان جدید برای مکتب‌های این مناطق می‌سازند.

مسئولان اداره یونیسف اعلام کردند که با کمک مالی کشور جاپان در سال جاری میلادی در ولسوالی‌های ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور ۷۰ ساختمان جدید برای مکتب‌های این مناطق می‌سازند.
در پیوند با این برنامه تعمیر مکتب متوسطه قرغنتو در غرب مرکز بامیان به بهره‌برداری سپرده شد. این مکتب داری هشت صنف درسی و چهار اتاق اداری بوده که در یک طبقه به گونه پخته و اساسی ساخته شده است.
به گزارش پیام آفتاب و به نقل از دویچه‌وله، «محمد رضا ادا»، رئیس معارف بامیان می‌گوید این مکتب با هزینه ۹٫۸ میلیون افغانی با کمک مالی کشور جاپان و به حمایت یونیسف اعمار گردیده است.
وی افزود پیش از ین شاگردان این مکتب از نداشتن جای درسی مناسب رنج می‌بردند که اکنون مشکل اولیه شاگردان این مکتب حل شده است: «این مکتب از هر لحاظ مشکلات دانش آموزان را تا سطح متوسطه رفع می‌کند. هشت اتاق درسی دارد، ۹ غرفه تشناب، محیط سبز، محل بازی و تمامی امکانات را دارد».
با این حال مسولان اداره یونیسف در بامیان می‌گویند قرار است ۷۰ باب مکتب در ولایات بامیان، دایکندی و غور به کمک مالی جاپان و حمایت یونسف ساخته شوند.
«خانم کلایر»، مسئول دفتر یونیسف در بامیان می‌گوید: «این مکتب با کمک مالی جاپان اعمار شده است. همچنان قرار است ۷۰ باب مکتب دیگر هم با کمک مالی این کشور در ولایت‌های غور، بامیان و دایکندی اعمار شوند که ۲۴ باب در بامیان ۲۳ باب در غور و ۲۳ باب هم در ولایت دایکندی اعمار می‌گردند، خوشبختانه اولین مکتب از این روند در بامیان افتتاح شد».
«خداداد مهدوی»، سرمعلم مکتب قرغنتو از اعمار شدن این مکتب ابراز خرسندی نموده، اما می‌گوید شاگردان این مکتب کتاب و مواد درسی اساسی ندارند: «سه سال شده بود که شاگردان ما صنف درسی نداستند. حالا صنف درسی برای شان ساخته شده است؛ اما هنوز هم ما قرطاسیه کافی نداریم، کتاب درسی نداریم و لابرتوار هم نداریم. برای هر سه شاگرد یک کتاب درسی توزیع کرده‌ایم».
وی از ریاست معارف بامیان می‌خواهد برای رفع نیازمندی این مکتب اقدامات جدی روی دست بگیرد. این مکتب متوسطه حدود ۴۰۰ شاگرد دارد که دختران و پسران به گونه مختلط در آن درس می‌خوانند. برخی از باشندگان این منطقه می‌گویند دختران جوان به دلیل مختلط بودن این مکتب ترک تعلیم می‌کنند.
پدر یکی از این دختران می‌گوید: «دختران تا صنف ده را می‌خوانند و بعد ترک مکتب می‌کنند، چون مکتب مختلط است. دختران از این که همراه با بچه‌ها یکجا درس بخوانند می‌شرمند، اگر برای شان صنف درسی جداگانه ساخته شود آن‌ها هم می‌آیند به درس شان ادامه می‌دهند».
مسئولان ریاست معارف بامیان می‌گویند با آنکه طی سال‌های اخیر روند ساخت و ساز مکاتب بگونه جدی جریان داشته اما هنوز هم بیش از صد مکتب در این ولایت تعمیر ندارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.