عباس به دنبال لغو معاهده اسلو و پایان دادن به راهکار 2 دولت است

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابع فلسطینی از تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان برای لغو معاهده اسلو و پایان دادن به راهکار دو دولت خبر داده است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» روز یکشنبه به نقل از منابع فلسطینی مدعی شد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان به دنبال اعلام انحلال این تشکیلات و اعلام «دولت اشغال‌شده» است.

بر اساس این طرح، که اسرائیلی‌ها آن را تهدید‌آمیز خوانده‌اند، تشکیلات خودگردان منحل و نیروهای آن خلع سلاح می‌شوند. این موضوع را مقامات بلندپایه ارتش اسرائیل نیز که اخیرا با مقامات امنیتی تشکیلات خودگردان دیدار داشته‌اند، تائید کرده‌اند.

به موازات این خبر، پایگاه خبری «فلسطین الیوم» امروز به نقل از منابع مطلع فلسطینی اعلام کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به زودی با هدف زمینه‌سازی برای تشکیل دولت فلسطینی استعفا خواهد کرد.

یدیعوت افزود که در صورت اجرایی شدن این طرح، مسئولیت جمعیت ساکن در تمام کرانه باختری، بر عهده رژیم‌صهیونیستی قرار می‌گیرد و عملا راهکار دو دولتی که اسرائیل به دنبال آن است، از بین می‌رود. این طرح همچنین عملا معاهده اسلو مصوب سال 1993 را لغو می‌کند.

به گفته منابع فلسطینی، این موضوع به اطلاع طرف اسرائیلی نیز رسانده شده است. گفته می‌شود این مسئله در نشست امروز شورای مرکزی تشکیلات خودگردان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد مقامات تشکیلات خودگردان قصد دارند با این اقدام راه را برای اقدامات حقوقی علیه اسرائیل باز کنند. «محمود عباس» اخیرا در مصاحبه با روزنامه «المصری الیوم»، گفته است: «شهرک‌ها روند صلح را به خطر می‌اندازد و نسل جدید (فلسطینی‌ها) هر روز بیش از قبل دستیابی به راهکار دو دولت را نشدنی‌تر می‌بیند و تصور می‌کند که راه گریزی از یک راهکار یک دولت نیست».

بر اساس معاهده اسلو، طرفین متعهد شده‌اند که برای تشکیل یک «دولت یهودی» و یک دولت فلسطینی تلاش کنند. تلاش‌ها برای رسیدن به راهکار دو دولت از سال گذشته بار دیگر با وساطت آمریکا آغاز شد. عدم پایبندی صهیونیست‌ها به پیش‌شرط‌هایی چون توقف شهرک‌سازی‌ها موجب شده تا این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته باشد. گروه‌های مقاومت فلسطینی از ابتدا با این مذاکرات مخالفت کرده و آن را مشروعیت بخشی‌ به رژیم اسرائیل دانسته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.