لاوروف: اقدام نظامی اوکراین مذاکرات صلح را به خطر می اندازد

ˈسرگئی لاوروفˈ شامگاه شنبه در گفت و گوی تلفنی با ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود گفت: اقدام نظامی کی یف در شرق اوکراین، همه تلاش ها از جمله مذاکرات صلح برای حل دیپلماتیک بحران را به خطر می اندازد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد کری روز گذشته با لاوروف تماس گرفت و از نقش روسیه در تحریک خشونت ها در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد.

لاوروف در این گفت و گوی تلفنی همچنین گفت: اوکراین ناتوانی خود را برای پذیرش مسئولیت در مورد سرنوشت کشور نشان داده است.

وی افزود: توسل به قدرت به هر شکل علیه طرفداران روسیه در شرق اوکراین احتمال دست یافتن به توافق و همکاری ها از جمله مذاکرات چهارجانبه بین روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو 17 آوریل (28 فروردین) را از بین می برد.

دولت اوکراین چهارشنبه گذشته با تهدید معترضان از آنها خواسته بود به اشغال ساختمان های دولتی پایان دهند. فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از یکشنبه گذشته (17 فروردین/6آوریل) برخی ساختمان های دولتی را به اشغال خود در آورده اند.

جدایی طلبان مسلح اوکراینی که طرفدار روسیه هستند، جمعه گذشته (22 فروردین/11 آوریل) با اشغال ساختمان های دولتی مهم، کنترل شهر ˈاسلاویانسکˈ در 150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند. آنها همچنین یک پایگاه پلیس در این شهر 200 هزار نفری در شرق اوکراین را اشغال کردند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.