برگزاری دوره آموزشی برای معلولین، در هلمند

دوره آموزشی سه روزه ای تحت عنوان آموزش حقوق بشر برای انسان‌های دارای معلولیت، در ولایت هلمند، از طرف تعلیم و تربیت کمیسیون برگزار شد و در این کارگاه به تعداد 31 نفر اشتراک داشتند.

به گزارش کمیسیون حقوق بشر، بالا بردن سطح آگاهی اشتراک کنندگان در ارتباط به موضوعات مرتبط به حقوق بشر به منظور رعایت، حمایت، ترویج و نهادینه‌ سازی آن در جامعه از اهداف این دوره بوده است.

موضوعاتی که در این کارگاه به بحث گرفته شد، عبارتند از: معرفی کمیسیون مستقل حقوق بشر، حقوق اشخاص دارای معلولیت در اسناد ملی و بین‌المللی، مفهوم حقوق بشر، اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر، حقوق زنان از دیدگاه اسلام، قانون منع خشونت علیه زنان، حقوق و وجایب اساسی اتباع در قانون اساسی افغانستان، اصول محاکمات عادلانه، حقوق اطفال در اسناد ملی و بین‌المللی، فساد اداری، انتخابات و شرایط انتخابات آزاد و عادلانه و اهمیت آن.

کارگاه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز و با سخنان محمدبلال صدیقی رییس دفتر ولایتی هلمند ادامه یافت و در بخشی از صحبت‌های خویش گفت: معلولین از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و باید در زمینه تحقق حقوق‌شان سعی جدی صورت گیرد، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان منحیث یک نهاد متعهد در این راستا بخش حمایت از حقوق معلولین را دارا است، می‌کوشیم تا این بخش در دفتر ولایتی هلمند نیز فعالیت موثرتر از قبل داشته باشد تا معلولین مانند سایر اعضای جامعه به موضوعات حقوق بشر آگاهی یافته و در زمینه رعایت، حمایت و انکشاف آن سهم فعال داشته باشند.

اشتراک 31 تن از انسان‌های دارای معلولیت و کسب دانش از مسایل حقوق بشری، تقویت همکاری و هماهنگی را می‌توان دستاورد این کارگاه برشمرد، پس از این قادر خواهند بود تا در زندگی کاری و شخصی شان موضوعات حقوق بشری را به گفتگو گیرند و نیز دیگران را برای رعایت و حمایت حقوق بشر ترغیب نمایند.

کارگاه با توزیع تصدیق‌نامه‌ها، مواد آموزشی، 31 جلد مجله حقوق بشر از نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغاستان، به کار خویش پایان داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.