سیاست فشار و تهدید آمریکا بی نتیجه ماند

آمریکا از حضور در افغانستان اهداف استراتژیک و بزرگی را دنبال می کند و با عقب نشینی خود نشان داد که اهداف بزرگی در پی امضای این توافقنامه دارد

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با تلویزیون ای بی سی آمریکا گفت که توافقنامه امنیتی دو جانبه میان آمریکا و افغانستان توسط آقای کرزی و یا رییس جهور آینده به امضا خواهد رسید البته این در حالی است که آمریکا پیش از آن بحث امضای توافقنامه با رییس جمهور آینده را منتفی دانسته بود و اظهار داشت که در صورت عدم امضای توافقنامه توسط رییس جمهور کرزی، آمریکا گزینه صفر و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان را روی دست خواهد گرفت.

از برگزاری جرگه تاکنون این چندمین باری است که مقام های آمریکایی از موضع خود در قبال امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه عقب نشینی می کنند اصلا چرا آمریکایی ها حاضر به عقب نشینی در برابر موضع خود می باشند اما حاضر به پذیرش شرایط و خواسته های افغانستان نیستند؟

سیاست آمریکا همواره در تعامل با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای ضعیف بر اصل تهدید و فشار استوار بوده است نه تنها افغانستان بلکه در تعامل با سایر کشورها و حتی گروه هایی که با آمریکا موافق می باشند، هرگاه خواسته های آمریکا را نپذیرند از این اصل استفاده خواهد کرد، ازجمله در مصر، سوریه و پاکستان شاهد تهدیدات آمریکا به قطع کمک ها و فشار بر این کشورها بوده ایم.

آمریکایی ها با تهدید و فشارهای دیپلماتیک بر افغانستان تلاش می کنند که حکومت را وادار به پذیرش خواسته های خود کنند. عقب نشینی زمانی آمریکا که زمان امضای توافقنامه امنیتی را به عقب می برد به معنای تغییر مواضع آمریکا نمی باشد بلکه به معنای تغییر تاکتیک و روش آمریکا است.

هرگاه آمریکا متوجه شود که سیاست فشار و تهدید کارساز نمی باشد در آنجا سیاست عقب نشینی را پیشه می کند تا به خواسته های خود برسد. آمریکا از حضور در افغانستان اهداف استراتژیک و بزرگی را دنبال می کند و با عقب نشینی خود نشان داد که اهداف بزرگی در پی امضای این توافقنامه دارد.

مبارزه با تروریزم و حفظ امنیت آمریکا و اروپا یکی از بهانه های حضور آمریکا در افغانستان می باشد. آمریکا بیان می دارد که از حضور در افغانستان امنیت خود را تامین و کنترل می کند. از یک سو آمریکا با حضور خود در افغانستان می تواند فعالیت های اقتصادی چین را تحت کنترل خود در آورد و از سوی دیگر، تمام حرکات سیاسی و نظامی ایران و روسیه را تحت کنترل خود داشته باشد.

در واقع هر کسی که در افغانستان زمام امور سیاسی را در اختیار داشته باشد باید به حاکمیت ملی و استقلال افغانستان احترام بگذارد و شروطی را که رییس جمهور وضع کرده است بیانگر حاکمیت ملی و صلح در افغانستان می باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.