کدام یک از همسایگان کرزی قابل اعتماد تر است

کرزی اگر به همین روال ادامه دهد، مطمئناً روزهای سخت تری را مشاهده خواهد کرد، باید دید آیا توان رویارویی با این شرایط را دارد یا خیر، چرا که فشارهای امریکا روز به روز بیشتر خواهند شد و می توان گفت فازهای اولیه جنگ سرد به صورت پنهان آغاز شده است.

به گزارش "این پایگاه"، رئیس جمهور متفاوت امروز و دیروز افغانستان، در آخرین روزهای ریاستش، سیاست خود را تغییر داده و تصمیم گرفته به نفع مردم افغانستان (به ظاهر) در مقابل فشارهای امریکا بایستد.
به دنبال افزایش تنش ها میان کابل – واشنگتن، از یک طرف سفر مقامات امریکایی به افغانستان افزایش پیدا کرده تا در مذاکرات محرمانه و پشت درب های بسته، با اعمال تصمیم های تند، فضا را روز به روز برای دولت افغانستان تنگ تر کنند و از طرفی کرزی هم در هفته های گذشته با تمام رهبران همسایه خود از جمله، پاکستان، ایران و هند ملاقات داشته تا بتواند از طریق روابط دیپلماتیک به خواسته های خود برسد.
حقیقت امر این است که کرزی اگر به همین روال ادامه دهد، مطمئناً روزهای سخت تری را مشاهده خواهد کرد، باید دید آیا توان این شرایط را دارد یا خیر، چرا که فشارهای امریکا روز به روز بیشتر خواهند شد و از طرفی همسایگان افغانستان نیز هر کدام دیدگاه های متفاوتی نسبت به حضور امریکا در افغانستان و به قدرت رسیدن مجدد طالبان در دولت آینده این کشور دارند که این موضوع نیز کار را برای کرزی سخت تر می کند، اما در روزهای اینده مطمئناً پای مقامات روسیه نیز به این موضوع بصورت جدی تر باز خواهد شد همانطور که اکنون امریکا از طریق کشورهای آسیای مرکزی هم کرزی را تحت فشار قرار داده است.
چیزی که مسلم است این است که مذاکرات اصلی در این رفت و امدها رسانه ای نشده و نخواهد شد اما باید ایستاد و دید پایان این سناریو به چه اتفاق مهمی ختم خواهد شد، آیا این فرایند در نهایت به نفع مردم خاتمه پیدا می کند یا خیر!
تحولات در افغانستان به سمتی پیش می رود که خواسته یا ناخواسته جنگ داخلی به نوعی دیپلماتیکی از اکنون اغاز شده و می توان گفت این تحرکات در سایه پنهان جنگ داخلی نهفته است.
تاریخ افغانستان نشان داده ، بعد از هر جنگ داخلی – خارجی، همانند جنگ افغان ها با شوروی ها، یک جنگ داخلی در میان خود افغان ها صورت خواهد گرفته است، بعد از عقب نشینی نیروهای شوروی بود که افغانستان درگیر جنگ داخلی شد، اما اینبار با خروج نیروهای امریکایی جنگ داخلی متفاوتی صورت خواهد گرفت و به ظاهر ترس دولت افغانستان هم این موضوع است.
می توان گفت کرزی به بهانه امنیت مردم افغان، به دنبال تضمین امریکا ؛
1- برای امنیت خود و زندگی سیاسی خود می باشد
2- تضمین دولت آینده ( به قدرت رسیدن نماینده مورد نظر وی )

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.