تحلیل نتایج انتخابات ایالتی در پنج ایالت هند

انتخابات مجالس ایالتی در پنج ایالت هند در هفته گذشته انجام شد و نتایج جالب توجه آن نیز اعلام گردید. گزارش حاضر به بررسی این نتایج می پردازد.

ایالت دهلی
در این ایالت احزاب زیر بترتیب بیشترین آراء را از آن خود کردند:
بی جی پی: 32 کرسی / حزب جدید آم آدمی (AAP): 28 کرسی / ائتلاف پیشروی متحد (INC) به رهبری کنگره: 8 کرسی / احزاب دیگر: 2 کرسی // مجموع کرسی ها: 70 کرسی
ایالت مادیا پرادش
در این ایالت احزاب زیر بترتیب بیشترین آراء را از آن خود کردند:
بی جی پی: 165 کرسی / ائتلاف پیشروی متحد (INC) به رهبری کنگره: 58 کرسی / بهوجان سماج (BSP): 4 کرسی / احزاب دیگر: 3 کرسی // مجموع کرسی ها: 230 کرسی
ایالت راجستان
در این ایالت احزاب زیر بترتیب بیشترین آراء را از آن خود کردند:
بی جی پی: 162 کرسی / ائتلاف پیشروی متحد (INC) به رهبری کنگره: 21 کرسی / احزاب دیگر: 13 کرسی / بهوجان سماج (BSP): 3 کرسی // مجموع کرسی ها: 199 کرسی
ایالت چتیسگر
در این ایالت احزاب زیر بترتیب بیشترین آراء را از آن خود کردند:
بی جی پی: 49 کرسی / ائتلاف پیشروی متحد (INC) به رهبری کنگره: 39 کرسی / بهوجان سماج (BSP): یک کرسی / احزاب دیگر: یک کرسی // مجموع کرسی ها: 90 کرسی
ایالت میزورام (Mizoram)
ائتلاف پیشروی متحد (INC) به رهبری کنگره: 20 کرسی / Mizo National Front (MNF) : 2 کرسی / MDF: 0 کرسی / احزاب دیگر: 0 کرسی // مجموع کرسی ها: 40 کرسی
تحلیل نتایج
آنچه از نتایج فوق و انعکاس گسترده آن در مطبوعات و رسانه های هند مشخص می باشد، این است که در این انتخابات که نوعی میدان رقابت میان احزاب هند در مقیاس کوچتری نسبت به انتخابات سراسری می باشد، تقریبا می توان گفت نوعی پیروزی برای حزب بی جی پی و شکست برای کنگره بود.
اکونومیک تایمز در خبری مورخ 9 دسامبر برابر با 18 آذر ماه جاری نوشته است:
"نتایج انتخابات ایالتی در چهار ایالت هند، حزب کنگره را شوکه کرده و راهول گاندی، نماینده مبارزات انتخاباتی و از طراحان اصلی راهبردهای این حزب را برای ایجاد تغییرات گسترده در حزب به فکر فرو برده است. تحلیلگران سیاسی معتقدند که نتایج این انتخابات، راهبرد سیاسی راهول گاندی و شیوه او برای جلب آرای مردمی را زیر سوال برده است. در شرایطی که تنها شش ماه تا انتخابات سراسری 2014 هند باقی مانده است، حزب کنگره نه تنها حکومت بر ایالت دهلی را از دست داد، بلکه نتایج انتخابات ایالتی، این حزب و حامیان آن را بهت زده و آشفته ساخته است. اگرچه حزب کنگره تلاش می نماید تا مقایسه مداوم راهول گاندی و نارندرا مودی، مبارزان انتخاباتی اصلی احزاب کنگره و بی جی پی، را در رسانه ها کم اهمیت جلوه دهد، اما بنظر می رسد که این تلاش چندان هم موفقیت آمیز نبوده است. مودی در سخنانش مستقیما راهول گاندی را مورد انتقاد و تهاجم قرار می دهد، اما حزب کنگره از انجام اقدام مشابه جلوگیری می نماید. "
" نیهال سینگ (S. Nihal Singh) ، از تحلیلگران سیاسی، در این خصوص اظهار می کند که هرچند حزب کنگره سعی می کند که از راهول گاندی در برابر حواشی و مشکلات حزبی محافظت کند، لیکن راهبرد و سیاست راهول برای آینده، نامشخص بوده و نسبت به موفقیت آمیز بودن آن تردیدهایی وجود دارد."
" Subrata Mukherjee، از تحلیلگران سیاسی و مدرس سابق دانشگاه دهلی، نیز در رابطه با راهول گاندی معتقد است: "راهول تاکنون دستاورد قابل توجهی نداشته است. هنگامی که آن حادثه شنیع تجاوز به عنف در دسامبر سال گذشته در دهلی اتفاق افتاد، راهول گاندی موضع گیری جدی در این رابطه نداشته و اقدام قابل توجهی انجام نداد. مردم به رهبری نیاز دارند که در مواقع مورد نیاز، مسئولانه در صحنه حضور داشته باشد. حتی آوردن پریانکا گاندی (Priyanka Gandhi- خواهر راهول گاندی) بعنوان یک چهره کاریزما در کمپین انتخاباتی حزب کنگره به توفیق این حزب کمکی نخواهد کرد. مردم همچنین از تمرکز قدرت در دستان عده معدودی در قلب حزب کنگره ناراضی بوده و خواهان تعامل بیشتر در میان اعضای دیگر حزب هستند. راهول گاندی باید شفاف سازی نماید که آیا قصد دارد بعنوان نامزد حزب کنگره در انتخابات نخست وزیری هند شرکت نماید یا خیر."
روزنامه هندوستان تایمز نیز در خبری مورخ 9 دسامبر برابر با 18 آذر ماه جاری می نویسد:
"حزب بی جی پی بعنوان بزرگترین حزب مستقل در مجلس ایالتی حال حاضر دهلی، اعلام کرد که در تشکیل دولت ایالتی عجله ای نداشته و بدنبال تشکیل ائتلاف پس از انتخابات نیز نیست و ترجیح می دهد که در جایگاه مخالف دولت فعالیت نماید. این مطلب از سوی Vijay Goel، رئیس حزب بی جی پی در ایالت دهلی، اعلام شد."
هندوستان تایمز در ادامه به نقل از SK Sharma، کارشناس قانون اساسی، می نویسد:
"حزب بی جی پی با پیروزی در انتخابات مجلس ایالتی در دهلی بسادگی می تواند با ائتلاف با دیگر احزاب، دولت تشکیل داده و از شکاف و گسستگی بوجود آمده در حزب کنگره به سود خود بهره ببرد، لیکن بی جی پی با اتخاذ چنین مسیری نمی تواند برای مدت طولانی دوام آورد و اتخاذ چنین رویکردی باعث خواهد شد که این حزب، اعتماد رای دهندگان و حامیان خود را از دست بدهد. گزینه دیگر بی جی پی، دعوت از حزب آم آدمی (AAP) بعنوان دومین حزب پیروز در ایالت دهلی برای تشکیل دولت است، که البته این حزب نمی تواند در این جهت اقدام کند، چراکه از اختیارات قانونی لازم در این مورد برخوردار نیست و دربرابر درخواست بی جی پی نیز پاسخ منفی داده است." Arvind Kejriwal ، رئیس حزب آم آدمی، نیز پیشتر اعلام کرده بود که این حزب، از احزاب کنگره و بی جی پی حمایت نخواهد کرد. Yogendra Yadav، از سران حزب AAP، نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که حزب آم آدمی بدنبال تشکیل دولت در دهلی نبوده و در پی آنست که بعنوان مخالف دولت فعالیت نماید.
یادآور می شود که رقابت انتخاباتی در ایالت دهلی همواره میان دو حزب ملی و اصلی هند – کنگره و بی جی پی – بوده و این نخستین باری است که یک حزب سوم وارد میدان رقابتهای انتخاباتی شده است."
ABC News در خبری مورخ 9 دسامبر برابر با 18 آذر ماه جاری نوشت که با نپذیرفتن احزاب پیروز در انتخابات مجلس ایالتی دهلی برای تشکیل دولت ایالتی، اداره ایالت دهلی با نوعی آشفتگی مواجه شده است. این رسانه ادامه داد که حزب بی جی پی با کسب 36 کرسی می توانست به تنهایی برای تشکیل دولت اقدام نماید، اما در شرایط فعلی می بایست با احزاب دیگر ائتلاف نماید، درحالیکه بی جی پی موافق ائتلاف نیست.
روزنامه تایمز آو ایندیا در مطلبی مورخ 9 دسامبر برابر با 18 آذر ماه جاری در مورد نتایج انتخابات ایالتی اخیر می نویسد:
"نتایج انتخابات ایالتی دهلی، حزب کنگره و شیلا دیکشیت (Sheila Dikshit)، سروزیر دهلی، را متعجب و شوکه ساخت. در سه ایالت دیگر پیش از انتخابات، پیش بینی می شد که حزب بی جی پی پیروز شود. پیش از برگزاری انتخابات ایالتی، پیش بینی می شد که بی جی پی در ایالت راجستان، کنگره را شکست دهد؛ همچنین برای ایالت مادیا پرادش نیز پیروزی بی جی پی برای سومین دوره پیش بینی می شد و برای ایالت چتیسگر نیز پیش بینی می شد که کنگره و بی جی پی رقابت سخت و تنگاتنگی داشته باشند. حزب کنگره اکنون با برگزاری نشست فوق العاده از سوی سونیا گاندی، در حال بررسی اشتباهات استراتژیک خود است. "
"در ارتباط با حزب آم آدمی نیز می توان گفت که این حزب با یک برنامه حساب شده پیش می رود و تحت تاثیر جو ناشی از پیروزی در انتخابات دهلی قرار ندارد، بلکه به آرامی و هدفمند به سوی نقش آفرینی در سطح ملی گام بر می دارد و در حال تثبیت و تقویت خویش است. آم آدمی درصدد است تا نوعی خلا سیاسی موجود در هند را از بین ببرد و در ایالاتی که احزابی مانند کنگره بعنوان مخالف دولت ایالتی فعالیت دارند، بتواند ضعف عملکرد این احزاب را در مسئله به چالش کشیدن دولت، برطرف نماید. "
" Yogendra Yadav، از سران حزب AAP، اعلام نمود که حزب آم آدمی درصدد است تا چهار اشتباهی که بسیاری از احزاب جدید در گذشته مرتکب شدند را تکرار نکند. وی گفت که اول آنکه شما می بایست منطق ادعای خود را بدانید، به عبارت دیگر اگر ادعای تغییر می کنید، می بایست این مسئله را در سطح گسترده عملی سازید؛ به همین دلیل حزب آم آدمی در 70 حوزه انتخاباتی نماینده داشته است. دومین مسئله اینست که شما باید اهداف و برنامه های جامع داشته و صرفا بر برخی گروههای اجتماعی خاص متمرکز نشوید. سومین موضوع مهم اینست که احزاب، برای موفق شدن نیازمند برخورداری از یک ایدئولوژی وسیع و جامع بوده و نباید نگاه محدودی به مسائل داشته باشند؛ و نهایتا اینکه احزاب برای توفیق، می بایست اراده لازم برای دستیابی به قدرت را داشته باشند. در واقع متمرکز شدن بر دهلی، یکی از تاکتیک ها و راهبردهای مورد نظر حزب آم آدمی در پیش از انتخابات برای مطرح و شناخته شدن بود."
Manish Sisodia، نماینده حزب آم آدمی در مجلس ایالتی از سوی حوزه انتخاباتی Patparganj اظهار داشت که انتخابات دهلی، محک جدی برای این حزب بود و برنامه اصلی آن برای انتخابات سراسری هند در 2014 و اثرگذاری وسیع در نظام سیاسی هند بوده که البته نیازمند حضور قدرتمند حزب در پارلمان هند می باشد."

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.