"مرگ بن لادن" و "جنگ سوریه" دو شوک اساسی برای تقویت جنگجویان القاعده

بعد از گذشته بیش از یک دهه فعالیت القاعده در افغانستان، مرگ بن لادن توسط امریکایی ها همانند یک شوک اساسی برای انها به حساب امد تا با ورود به جنگ سوریه جان تازه ای به این شبکه بخشند تا اینکه در حال حاضر نفوذ این شبکه تروریستی روز به روز توسعه پیدا کند.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از روزنامه "نیوز" پاکستان، طبق اعتراف کارشناسان امریکایی، با اینکه 2 سال و نیم از مرگ بن لادن رهبر القاعده توسط نیروهای ویژه امریکا می گذرد، اما با این حال شبکه افراطی جهانی روز به روز خطرناک تر و وسیع تر شده است، چرا که بر خلاف ادعای کاخ سفید، مرگ بن لادن پایان کار القاعده نبود، بلکه این حرکت به نوعی یک شوک اساسی برای القاعده و هسته مرکزی آن بود تا دوباره به دوران اوج خود برگردند.
این کارشناسان غربی معتقدند، شاید در ظاهر مرگ بن لادن در زمان خود، تاثیر زیادی بر روند نزولی القاعده گذاشت، اما جنگ داخلی سوریه دوباره جان تازه ای به این شبکه بخشید و موجب شد تا بار دیگر بعد از جریان جنگ افغانستان، اینبار القاعده در سوریه سرباز گیری کند و با استراتژی جدید حمایتی عربستان سعودی، به رشد و توسعه خود ادامه دهد.
افغانستان برای سال های طولانی در میان رسانه های بین المللی به عنوان مرکز تربیت و رشد تروریست های افراطی معرفی می شد، اما اکنون جهانیان شاهد این حقیقت هستند که شورشیان سوریه با حمایت سعودی ها بعد از افغانستان، تبدیل به قطب جدید القاعده در منطقه شده اند و تمامی نیروهای جهادی مرتبط را در این نقطه دور هم جمع کرده اند.
نکته جالب توجه اینجاست که، شورشیان سوریه مخصوصاً هسته مرکزی القاعده، بطور آشکار مشاهده می کنند که چه کشورهایی در حال حاضر از انها شدیداً حمایت می کنند! کشورهایی که در چند هزار کیلومتریشان ( در افغانستان و پاکستان ) هم گروه هایشان را به بهانه "جنگ علیه ترور" می کشند.
به اعتقاد "جیمز ماتیس"، ژنرال بازنشسته ارتش امریکا، جنگ علیه ترور در منطقه افغانستان – پاکستان موجب تضعیف گروه های افراطی و تروریستی شده است اما در حقیقت این القاعده است که نه تنها تضعیف نشده بلکه در سوریه، سومالی، یمن ، لیبی و افریقا نیز نفوذ خود را تقویت کرده و می توان گفت به قدرت 10 سال پیش خود برگشته است.
شاید بتوان گفت رهبری این گروه تضعیف شده اما این شبکه همچنان در حال رشد است، رشد هم در زمینه نیروی انسانی و هم در زمینه نفوذ در کشورهای منطقه و پیدا کردن مناطق امن برای عملیات تروریستی.
به اعتقاد این ژنرال امریکایی، جنگ روانی که بعد از مرگ بن لادن در رسانه های غربی مبنی بر پایان کار القاعده به راه افتاد، یک حباب توخالی بود که اکنون حقیقت خود را نشان داده است.
به اعتقاد، "بروس هوفمن"، رئیس مرکز مطالعات صلح و امنیت دانشگاه جرج تون واشنگتن، جنگ داخلی سوریه به تنهایی موجب رشد القاعده نشده است، بلکه سیاست از پیش تعیین شده موجب شد تا با کمک برخی کشورهایی عربی، فضای سوریه برای القاعده حکم اکسیژن تازه ای پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.