تنها راه تجارت افغانستان با هند استفاده از «بندر چابهار» است

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل سفر رئیس جمهور افغانستان به هند را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اهمیت گسترش روابط اقتصادی با هند، تنها راه افغانستان برای تجارت با هند، ایران و استفاده از بندر چابهار است.

«تاج محمد اکبر» استاد دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفر رئیس جمهور افغانستان به هند برای گسترش روابط اقتصادی میان 2 کشور را بسیار مهم و ارزنده خواند و گفت: افغانستان و هند 2 کشوری هستند که برای رشد اقتصادی کشورشان به یکدیگر نیاز داشته و گسترش روابط اقتصادی به نفع هر 2 کشور است.

ایران تنها راه برای رسیدن به هند

اکبر در بخشی از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت گسترش روابط اقتصادی با هند، تنها راه افغانستان برای تجارت با هند، توسط ایران و استفاده از «بندر چابهار» است.

وی افزود که پاکستان به دلیل مخالفت‎هایش با هند، همواره مانع گسترش تجارت میان افغانستان و هند از راه «بندر کراچی» این کشور شده پس افغانستان باید برای گسترش روابط اقتصادی با هند از بندر چابهار ایران استفاده کند.

پیمان سه‌جانبه تجاری بین افغانستان، ایران و هند

اکبر در ادامه گفت: با در نظر داشت اهمیت گسترش روابط با ایران برای رسیدن به هند، امضای پیمان سه‌جانبه بین افغانستان، ایران و هند مهر تأییدی بر راه یافتن بازرگانان افغان به هند از راه بندر چابهار است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، در طول تاریخ برخی عهد شکنی‎های کشورهای منطقه افغانستان را متضرر کرده و حال افغانستان باید با امضای این پیمان به عملی شدن هر چه زودتر مواد مذکور در پیمان تأکید کند.

هند می‌تواند در بخش استخراج معادن به افغانستان کمک کند

وی افزود: هند به دلیل داشتن امکانات پیشرفته در استخراج معادن، می‎تواند در بخش معادن افغانستان فعالیت کند.

این کارشناس افغان گفت: به دلیل سال‎ها جنگ، معادن افغانستان دست نخورده باقی مانده و امکانات لازم برای استخراج آن در افغانستان وجود ندارد پس افغانستان نیز برای استخراج این معادن نیاز مبرمی به هند دارد.

اکبر افزود: هند امکانات سرمایه‎‌گذاری زیادی در افغانستان دارد که در صورت افزایش سرمایه‎گذاری‎ها در افغانستان، اقتصاد هر2 کشور رشد خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد که سرمایه‎گذاری هندی‎ها در استخراج معدن «حاجی‎گک» در افغانستان که از چندی پیش آغاز شده، برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان مفید است.

سرمایه‎گذاری‎های پیشین هند در افغانستان

این کارشناس افغان گفت: هند در 12 سال گذشته در بخش‎های مختلفی در افغانستان سرمایه‎گذاری کرده است.

وی افزود: هند در 12 گذشته بیش از 2 میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‎گذاری کرده که این مقدار سرمایه‎گذاری در بین کشورهای منطقه در افغانستان بی‎سابقه بوده است.

این استاد دانشگاه، برگزاری نشست‎های بین‎المللی برای جذب سرمایه‎گذاری در افغانستان از طرف هند را قابل ستایش دانست و گفت: هند با برگزاری نشست‎های بین‎المللی مانند نشست «تجارت با افغانستان» که چند هفته پیش در «دهلی‎نو» برگزار شد، در تلاش رشد اقتصادی افغانستان بوده است.

استفاده بهینه از فرصت‎های جدید

به گفته وی، دولت نو پای افغانستان در 12 سال گذشته نتوانسته از تمام سرمایه‎گذاری‎های خارجی استفاده بهینه کند و بسیاری از سرمایه‎گذاری‎ها را نیز به خاطر چالش‎های امنیتی و نابسامانی‎های افغانستان از دست داده است.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد که کشورهایی مانند هند منافع‎ خود را در سرمایه‎گذاری در افغانستان می‎بینند پس افغانستان نیز باید تلاش کند تا نظر سرمایه‎گذاران هندی را بیش از پیش به طرف افغانستان جلب کند.

گسترش روابط با هند؛ پایان کابوس 2014 قبل از آغاز

وی در پایان با اشاره به اداره افغانستان با کمک کشورهای خارجی در حال حاضر، گفت: اگر افغانستان به همین شکل روابط اقتصادی خود را با کشورهای منطقه از جمله هند و ایران گسترش دهد، کابوس 2014 و خروج نیروهای خارجی قبل از آغاز خاتمه خواهد یافت.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان قرار است در جریان هفته جاری به هند سفر کرده و با مقامات بلند پایه این کشور پیرامون گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه دیدار و گفت‎وگو کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.