امریکا به تعهدات خود برای تقویت نظامی افغانستان عمل نمی کند

بحث ناتوانی افغان ها در خرید هلی کوپترهای امریکایی، عدم توان فنی خلبانان افغان برای کنترل این هلی کوپترها، دخالت نظامی روسیه در جنگ سوریه، یک بهانه و موضوع پوششی بود که از طرف امریکایی ها مطرح شد تا حقیقت ضعف نظامی امریکا فاش نشود.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از مرکز مطالعات Russia and India Report ، خریداری تجهیزات نظامی از روسیه تنها سیاست درست امریکایی ها برای تقویت قوای نظامی ارتش افغانستان بود که آن هم به دلایل ناگفته ای لغو شد. در کل سیاست کاخ سفید در افغانستان این است که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ نظامی این کشور را محدود کند و به نوعی تا سالیان سال افغانستان را کشوری وابسته به خود نگه دارد تا بتواند با حضور و دخالت در منطقه، به اهداف خود دست پیدا کند.
بر اساس بررسی های انجام شده بهترین راه حل برای تقویت قوای ارتش ملی افغانستان، چیزی که امریکایی ها برای انجام آن تعهد کتبی داده اند، استفاده از تجهیزات نظامی روسیه می باشد، مخصوصاً در بخش هوایی و صنعت هلی کوپتر، البته ژنرال های امریکایی نیز خود به خوبی از این حقیقت اگاه هستند و به آن اذعان دارند، اما دلایل پشت پرده زیادی وجود دارد که مانع از پیشرفت این فرایند می شود.
طبق آخرین اخبار، این فرایند به دلایل سیاسی و اختلافات مقامات کاخ سفید متوقف شده است، برخی مخالفان و سیاستمداران جناح راست ادعا کرده اند که شرکت روسی که تولید کننده هلی کوپترهای Mi-17 می باشد، صلاحیت انجام معامله با امریکایی ها را ندارد، چرا که این شرکت مسئول فروش برخی تجهیزات نظامی به سوریه نیز می باشد، اما همین مخالفان در طی 12 سال اخیر با تمام فرایندهای رشد و تقویت نظامی ارتش افغان مخالفت کرده اند، هم از لحاظ حمایت های مالی مانع تراشی می کنند و هم از لحاظ تجهیز نظامی و لجستیک مرتباً میان اینگونه معاملات سنگ می اندازند و همین امر باعث شده تا در حال حاضر قدرت نظامی ارتش ملی افغانستان در سطح مطلوبی قرار نداشته باشد و همچنان حفظ امنیت کشور خود را در گرو دخالت نیروهای امریکایی بدانند.
بنا بر اعلام اخیر کریستفر هامر، یک ژنرال امریکایی بازنشسته در نیروی دریایی، باتوجه به محیط و فضای حاکم بر افغانستان ( از لحاظ جوی و نظامی )، بهترین راه حل برای تقویت نیروی هوایی ارتش این کشور استفاده از هلی کوپترهای روسی Mi-17 می باشد.
وی اذعان دارد که بحث ناتوانی افغان ها در خرید هلی کوپترهای امریکایی و عدم توان فنی خلبانان افغان برای کنترل هلی کوپترهای امریکایی یک بهانه و موضوع پوششی بود که از طرف امریکایی ها مطرح شد.
در حقیقت این ضعف از طرف تجهیزات نظامی امریکایی می باشد که توان مقابله با شرایط جوی حاکم بر افغانستان را ندارند، طوفان های شدید در مناطق کوهستانی افغانستان و عراق در جنگ های اخیر، بسیاری از تجهیزات هوایی امریکایی ها را نابود کرده است و این موضوعی است که وزارت دفاع امریکا را فلج کرده است و شکست و ضعف های ارتش امریکا در جنگ های اخیر مخصوصاً در افغانستان و عراق، به نوعی انها را مجبور کرده تا سیستم هوایی خود را بازبینی کنند.
وی همچنین در ادامه افزود، موضوع دیگری که ناتوانی و ضعف هلی کوپترهای امریکایی را نشان می دهد، آمار سقوط این هلی کوپترها و منهدم شدن انها توسط نیروهای طالبان است، که نشان می دهد سیستم نظامی و امنیتی بسیار پایینی دارند که شبه نظامیان طالبان توانسته اند به راحتی با استفاده از تجهیزات نظامی سبک چندین فروند هلی کوپتر امریکایی را منهدم کنند.
 آمار نشان می دهد بیش از 10% امار تلفات نظامیان امریکایی در جنگ عراق و بیش از 15% در جنگ افغانستان، به واسطه انهدام و سقوط هلی کوپترهای نظامی امریکایی ها بوده است و همین امار و بررسی ها باعث شده تا غیر مستقیم امریکایی ها از روسیه تجهیزات نظامی خریداری کنند چرا که از همه جهات، قیمت، مطلوبیت و کیفیت نظامی مناسب با افغانستان است.
به اعتقاد کارشناسان روسی، قدرت نظامی امریکا با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی این کشور روز به روز در حال سقوط است و تمام تجهیزات نظامی امریکا در حال حاضر نسبت به رقبا از کیفیت و مطلوبیت بسیار پایینی برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.