آغاجان معتصم: طالبان می‌دانند راه برون رفت از جنگ مذاکره است

آغاجان معتصم با بیان اینکه اگر هم اکنون طالبان کابل را تحت تسلط شان بیاورند باز هم حکومت نمی‌توانند، گفت: طالبان می‌دانند راه برون رفت از جنگ مذاکره است و در صورت پیروزی باز هم شکست خورده‌اند.

به گزارش پیام آفتاب، یکی از رهبران پیشین طالبان می گوید اکثر طالبان طرفدار گفتگو های صلح هستند ولی از سوی بعضی از تندروان که کنترل شبکه تبلیغاتی را در دست دارند، اجازه ندارند، ابراز نظر نمایند.

روزنامه گاردین از قول ملا آغا جان معتصم نوشته است که افراطیان و تندروانی در میان طالبان وجود دارند که از نام ملاعمر سوء استفاده می کنند.

به گفته وی، اگر پیام های ملا عمر صوتی و یا تصویری باشند می توان باور کرد که اظهارات مربوط ملا عمر است، ولی شماری از جنگ طلبان برای منفعت خویش از نام ملا عمر استفاده کرده و پیام های خودشان را به نام وی نشر می کنند.

ملا آغا جان معتصم دو سال پیش بعد از آنکه هدف یک حمله مسلحانه در شهر کراچی قرار گرفت و مجروح شد به ترکیه رفت.

روزنامه گاردین می نویسد، بعد از سال 2001 میلادی که رژیم طالبان سقوط کرد کدام پیام صوتی و یا تصویری از ملا عمر نشر نگردیده که بر اساس آن موجودیت وی به عنوان رهبر طالبان ثابت گردد.

همین مساله باعث شده که گروه های گوناگون در مواقع مختلف ادعاهای از سوی ملا عمر داشته باشند.

در حالیکه شک و تردید در مورد کشته شدن رهبر طالبان نیز وجود دارد.

ولی آغا جان معتصم می گوید که ملا عمر زنده است اما بنابر تهدید طیاره های بی پیلوت، تماس با طرفداران اش را از دست داده است.

به گفته معتصم, ملا عمر در شرایط سخت و در جاهای مختلف زندگی می کند و این باعث شده تا نتواند پیام خود را منتشر کند، چرا که نام وی در لیست سیاه قرار دارد و برای آن جایزه نیز تعیین شده است.

آغا جان معتصم گفته است: طبقه متوسط طالبان که اکنون نیز می جنگند به این پی برده اند که جنگ راه حل مسایل نیست، آنها براین باور هستند که راه بیرون رفت از جنگ مذاکره است و طالبان این را می دانند که اگر در جنگ پیروز هم گردند باز هم به پیروزی نمی‌رسند.

وی در ادامه افزود که اگر هم اکنون طالبان کابل را تحت تسلط شان بیاورند باز هم حکومت کرده نمی توانند، چرا که اول تر از همه آنها نیاز به دکتران و دیگر اشخاص اهل کار دارند که در بین شان نیست، بالاخره بعد از تمام خون ریزی ها مجبور هستیم با کسانی کار کنیم که روزی با آنها جنگیده ایم.

آغا جان معتصم قبل از مجروح شدن، رئیس بخش سیاسی شورای کویته بود. وی در سال 2009 میلادی متهم به خیانت گردید. دیپلمات های غربی می گویند آغا جان معتصم بنابر این که طرفدار صلح بود، متهم به خیانت شد.

به نقل از رادیو آزادی، تاکنون روشن نیست که چه کسانی بر وی حمله نمودند، ولی غربی ها بر این باور ند که در پشت حمله به وی یا شبکه القاعده است یا طالبان تندرو.

معتصم اکنون نیز خود را یکی از رهبران طالب می داند و ادعا دارد که در میان طالبان از نفوذ زیادی برخوردار است.

وی گفته است: من با طالبانی که در خط جنگ هستند و یا در مطبوعات فعالیت دارند روابط نزدیک دارم، من نه تنها برای آنها توصیه می‌دهم بلکه آنها نیز از من مشورت می خواهند. من اکنون نیز خود را به عنوان یک طالب فعال می بینم.

وی حضور خود را در ترکیه نسبت به پاکستان خوب تر می داند و معتقد است در ترکیه برایش خطری وجود ندارد و می تواند به آسانی با قوماندانان طالبان در جنوب، شرق و غرب افغانستان مستقیماً تماس بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.