از روز جهانی صلح در مزارشریف تجلیل شد

همزمان با روز جهانی صلح و به منظور تجلیل و گرامی‌داشت از این روز، گفتمان چگونگی دستیابی به صلح ثبات و تأمین امنیت در سراسر کشور در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار شد.

به گزارش پیام آفتاب، در این گفتمان محمد ظاهر وحدت معاون والی بلخ، محمد افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ، قاضی سید محمد سامع ریس کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال، رابعه مرادی رئیس امور زنان بلخ، زلمی یونسی منشی کمیته شورای عالی صلح بلخ، عبدالرزاق قادری آمر امنیت پلیس بلخ و نیز مسئول دفتر رسانه های نیروهای آیساف شرکت کردند.
این گفتمان از سوی مرکز هماهنگی رسانه های مقام ولایت بلخ با حضور رسانه ها مستقر در ولایت بلخ در تالار این مرکز راه اندازی گردید.
«قاضی سید محمد سامع» رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال کشور می گوید: تا زمانی که عدالت در کشور تأمین نشود، صلح و ثبات پایدار بوجود نمی آید.
وی با بیان اینکه برای تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور باید عدالت در جامعه تأمین شود و نیز ناقضان حقوق بشر به دادگاه کشانیده شوند، افزود: تا زمانی که ناقضان حقوق بشر به دادگاه کشانیده نشود، عدالت در اجتماع تأمین نمی شود.
شرکت کنندگان این گفتمان اظهار داشتند: برای تأمین عدالت در جامعه باید مردم به گونه گسترده در انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور شرکت کنند و بر اساس اصل شایسته سالاری رأی دهند.
به گفته ای آنان بوجود آوردن یک اداره سالم، مبارزه جدی علیه فساد اداری و نیز تحکیم و تامین امنیت مرزهای کشور از دیگر عوامل است که برای رسیدن به صلح و ثبات دایمی در کشور اثر گذار می باشد.
از سوی دیگر «زلمی یونسی» منشی شورای عالی صلح در بلخ نیز یگانه راه دستیابی به صلح پایدار را تأمین امنیت سرحدات و مبارزه جدی و صادقانه علیه دهشت افگنانان می داند.
وی در ادامه گفت: تا زمانی که امنیت مرزهای افغانستان تأمین نشود و جلو رفت و آمد افراد غیر قانونی گرفته نشود صلح در کشور پیاده نخواهد شد.
«محمد ظاهر وحدت» معاون والی بلخ ضمن اینکه صلح را آرزوی همه مردم افغانستان دانست، تأکید کرد: مردم افغانستان باید به یک شخص دلسوز و قابل اعتماد در انتخابات آینده ریاست جمهوری رآی دهند.
این در حالی است که در 12 سال گذشته کمک های مالی هنگفتی از سوی جامعه جهانی به افغانستان برای آوردن صلح صورت گرفته است اما دیده می شود تا اکنون صلح پایدار و سراسر در کشور به وجود نیامده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.