نظری بر نامزدهای احتمالی احراز کرسی ریاست جمهوری تاجیکستان

در حالی تنها حدود 80 روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان فرصت باقی مانده است که تاکنون شرکت و حضور 3 چهره سرشناس در رقابت‌های انتخاباتی این کشور تا حدود زیادی قطعی شده است.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، تا انتخابات ریاست جمهوری در تاجیکستان حدود 80 روز باقی مانده اما اکنون تنها نام 3 نامزد احتمالی احراز کرسی ریاست جهموری معرفی شده که یکی از آنان «امامعلی رحمان» رئیس جمهور فعلی و دیگری نامزد سابق ریاست جمهوری در هفت سال پیش است.

این درحالی است که «عبدالحلیم غفاراف» رئیس حزب سوسیالیست تاجیکستان اخیرا از تصمیم خود جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

تاریجچه انتخاباتی هفت سال قبل

«عبدالحلیم غفاراف» یکی از چند نامزد شرکت کننده در انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری بود که کم‌ترین شماره آراء را از آن خود کرد.

در انتخابات سال 2006 پنج نامزد- امامعلی رحمان (حزب خلق دموکراتیک)، اسماعیل طلبک‌اف (حزب کمونیست)، عالم بابایف (حزب اصلاحات اقتصادی)، امیر قراقول‌اف (حزب کشاورزی) و عبدالحلیم غفاراف (حزب سوسیالیست) وارد کارزار انتخاباتی شده بودند و در پایان کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان اعلام کرد که امامعلی رحمان با تصاحب 79،3 درصد آراء انتخاب‌کنندگان پیروز شده است.

در آن زمان برخی کارشناسان دولتی تاجیک اعلام کردند تنها هدف شرکت سایر نامزدها، نشان دادن جلوه‌هایی از نظام دموکراتیک در جامعه تاجیکستان است.

این درحالی است که در سال جاری نیز چنین سناریویی انتظار می‌رود و احتمال افزایش مدعیان کرسی ریاست جمهوری هم زیاد است.

برخی منابع غیررسمی هم می‌گویند که باز هم «اسماعیل طلبک‌اف»، «عالم بابایف» و «امیر قراقول‌اف» شاید از عزم‌شان برای شرکت در انتخابات خبر دهند.

برخی از صاحب‌نظران همچنین معتقدند، به احتمال زیاد برای نشان دادن حساسیت انتخابات ممکن است اسامی سرشناسی همچون «محمدسعید عبیدالله‌اف»، «مرادعلی علیمردان‌اف»، «غیب‌الله افضل‌اف» در میان کاندیدا نیز دیده شود.

این در حالی است که از نماینده‌های احزاب سیاسی تنها «رحمت‌الله زائراف» رئیس حزب سوسیال و دموکرات تاجیکستان تاکنون گفته که حاضر به شرکت در انتخابات است.

در عین حال، تحلیلگران معتقدند که جامعه تاجیکستان منتظر ائتلاف احزاب مخالف است که با نام «اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب تاجیکستان» فعالیت می‌کند.

اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب تاکنون تصمیمی نگرفته‌اند

در آخرین جلسه اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب، ضمن بیان احتمال معرفی نامزد واحد تا پایان ماه جاری میلادی، اعلام شد که نامزد آنان برای یک دوره چهار ساله خواهد بود و وی حق پیشنهاد نامزدی‌اش را در انتخابات دیگر که قرار است تا آن زمان مهلت ریاست جمهوری 2 دوره چهار ساله شود، ندارد.

خاطرنشان می‌کنیم طبق مقررات قانون اساسی تاجیکستان اکنون رئیس جمهور برای هفت سال و با حق پیشنهاد نامزدی‌اش برای یک دوره دیگر انتخاب می‌شود.

به باور کارشناسان، پیش‌بینی نامزد اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب غیرممکن است، هرچند در محافل مختلف از رحمت‌الله زائراف (رئیس حزب سوسیال و دموکرات)، محی‌الدین کبیری (رئیس حزب نهضت اسلامی)، حاجی‌محمد عمراف (اقتصاددان معروف)، عبدالقیوم قیومزاد (خبرنگار معروف) و دیگران نام می‌برند، اما احتمال زیادی وجود دارد که شخص جدیدی معرفی شود.

در انتخابات دوره قبل برخی احزاب مخالف با ادعای آن که ضمانتی برای عدم تقلب وجود ندارد وارد کارزار انتخاباتی نشدند، اما در این انتخابات گویا این ضمانت داده شده است.

در ماه می سال جاری «شیرمحمد شاهیان» رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان گفت: انتخابات شفاف برگزار خواهد شد و از این پس امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز وعده برگزاری شفاف انتخابات را داده است.

این مسئله در حالی است که چندی قبل نیروهای مخالف دولت تاجیکستان طرحی را در مورد ایجاد تغییرات و اصلاحات در قانون «درباره انتخابات» مطرح کردند که مورد قبول واقع نشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.