ابراز نگرانی عجولانه یونسکو درباره کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ساعتی بعد از اعلام جلسه غیرعلنی شورای امنیت درباره کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، در بیانیه ای نسبت به امنیت کودکان سوری ابراز نگرانی کرد.

 این بیانیه کوتاه، بدون اشاره به طرف استفاده کننده از سلاح شیمیایی در سوریه، بطور تلویحی دولت سوریه را ناتوان در تامین امنیت کودکان معرفی و آورده است کودکان باید امنیت داشته باشند و کسانی که نتوانند امنیت آنان را تامین کنند، مسئول هستند.


این بیانیه افزوده است گزارش های رسیده مبنی بر حملات به مردم که کودکان را نیز شامل می شود، در حومه دمشق بسیار نگران کننده است.


این ابراز نگرانی عجولانه یونسکو در حالی است که تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل روز چهارشنبه فقط کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را تائید کرده است.


ظهر چهارشنبه معاون سخنگوی سازمان ملل با اعلام خبر تائید کاربرد سلاح شیمیایی، از برگزاری نشست فوری و غیرعلنی شورای امنیت در عصر همان روز خبر داد.


جان الیسون، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در پایان این نشست در جمع خبرنگاران با محکوم کردن این اقدام، بر ضرورت محاکمه عاملان آن تاکید کرد.


وی  از رایزنی فشرده دبیرکل و کادر سازمان ملل با دولت سوریه برای اخذ مجوز بازرسی از مکانی جدید خبر داد که گفته شده در آن منطقه سلاح شیمیایی به کار رفته است.


فضاسازی زودهنگام منابع دیپلماتیک و رسانه ای غربی درباره این موضوع، شائبه زمینه سازی برای گام بعدی آنها در متهم کردن دولت سوریه و یا هردو طرف درگیر در این کشور را افزایش داده است.


یونسکو در بیانیه خود پا را فراتر از دلسوزی گذاشته و به کشورهای تاثیرگذار یادآور شده است این اقدامات وحشتناک، نشان دهنده این است که درگیری سوریه به اندازه کافی طولانی شده است و کودکان به اندازه کافی زجر کشیده اند.


ناظران بر این باورند موفقیت های میدانی ارتش سوریه در پاکسازی مناطق وسیعی از وجود تروریست ها، توان چانه زنی حامیان غربی، عربی آنها را کاهش داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.