اوباما: امیدواریم پیمان امنیتی کابل- واشنگتن تا ۳ ماه دیگر امضا شود

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته که امیدوار است موافقتنامه دوجانبه امنیتی میان آمریکا و افغانستان تا ماه اکتبر امسال(تا سه ماه دیگر) امضاء شود، این در حالی است که مخالفت هایی زیادی برای امضای این پیمان وجود دارد.

به گزارش پیام آفتاب، این اظهارات در جریان صحبت ویدئویی ۹۰ دقیقه‌‌ای که آقای اوباما در هفته گذشته با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان داشت، بیان شده است.

نزدیک به دو هفته قبل، به دنبال گشایش "دفتر" طالبان در قطر، دولت افغانستان مذاکرات روی موافقتنامه دوجانبه امنیتی را به تعلیق در آورد.

«ایمل فیضی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با بی‌بی‌سی فارسی گفت: شرط از سر‌گیری مذاکرات روی موافقتنامه امنیتی، صحبت نمایندگان گروه طالبان با شورای عالی صلح افغانستان است.

بعد از سر گیری مذاکرات، دولت افغانستان می‌خواهد آمریکا تضمینی در برابر مداخله خارجی در افغانستان بدهد. چیزی که در ماده نهم موافقتنامه استراتژیک میان آمریکا و افغانستان که در سال ۲۰۱۲ امضاء شد، آمده است.

مقامات افغان قبلا اعلام کرده بودند که به منظور نهایی شدن مذاکرات روی موافقتنامه امنیتی دولت آمریکا باید ضمانت‌های را به دولت افغانستان بدهد، از جمله تامین صلح و امنیت در افغانستان، تقویت نیروهای امنیتی، اعم زمینی و اعم از هوایی و ضمانت های برای تقویت اقتصاد این کشور.

دولت افغانستان اعلام کرده است فیصله نهایی در مورد موافقتنامه دوجانبه امنیتی را لویه جرگه خواهد گرفت.

آقای فیضی می‌گوید که این نماینده‌های مردم افغانستان خواهد بود که سرنوشت پایگاهای نظامی، حضور نیروهای آمریکا را بعد از ۲۰۱۴ و بررسی ضمانت‌های آمریکا را در مورد افغانستان تعیین خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.